• Polecana książka
    • książka Bogać się, kiedy śpisz (Wersja elektroniczna (PDF))
    • książka Jak być kobietą zadbaną finansowo (Wersja drukowana)
    • książka Sztuka wzbogacania się (Wersja elektroniczna (PDF))
    • książka Finansowa twierdza (Wersja elektroniczna (PDF))
  • Jak założyć sklep internetowy?

    Wiele osób zastanawia się, jak założyć sklep internetowy. Taki rodzaj działalności wydaje się bardzo interesujący i przyjemny. Pozwala łączyć przyjemne z pożytecznym. Może nawiązywać do naszej pasji, a przy okazji stać się źródłem zarobku. Aby założyć własny sklep internetowy- niezależnie od kategorii jego asortymentu- należy się bardzo dobrze przygotować.

    Najważniejsza kwestia- co będziemy w takim sklepie sprzedawać. Najwygodniej byłoby sprzedawać to, co znamy i co lubimy, np. biżuterię. Takich jednak sklepów jest cała masa i niełatwo się spośród nich wybić. Wyróżnić możemy się ceną, ale to bardzo ryzykowne rozwiązanie. Możemy także znaleźć swoją niszę. Aby ją jednak określić, należy przede wszystkim bardzo dobrze poznać konkurencję. W tym celu warto odwiedzić takie portale, jak Allegro, gdzie czarno na białym zobaczymy, jak wygląda asortyment konkurencji, jej popularność itd. Łatwo będzie znaleźć najpopularniejsze modele biżuterii, zapoznać się z cenami, a także sprawdzić, co oferuje konkurencja. Warto sobie wówczas odpowiedzieć, czego u niej brakuje. Czym można się wyróżnić? Czy warto mieć asortyment taki jak wszyscy i po prostu zaniżyć cenę? O wiele lepszym rozwiązaniem będzie jednak wyspecjalizowanie się w jednym rodzaju produktów. Jeśli zatem założymy sklep internetowy z biżuterią, to naszym głównym produktem mogą być np. kolczyki wkrętki, których jednak będziemy oferowali mnóstwo najróżniejszych rodzajów, jakich u konkurencji trudno znaleźć. Warto tutaj zapoznać się z zasadą Pareto 80/20, która mówi, że 20 proc. naszego asortymentu generuje 80 proc. naszych zysków i odwrotnie.

    Kolejna rzecz- jakiej grupie klientów nasz produkt chcemy sprzedawać. Jeśli wyspecjalizujemy się w jednej grupie asortymentu, to już ogólnie określamy grupę docelową. Sprzedajemy biżuterię z naciskiem na modne kolczyki-wkrętki z najróżniejszych materiałów, raczej tanie, nie z metali szlachetnych- nasz grupą docelową będą zatem młode kobiety, nawet nastolatki. Pod ich kątem powinniśmy zatem tworzyć grafikę sklepu tak, aby była dla nich atrakcyjna.

    Wybór asortymentu jest sprawą kluczową. Bardzo istotne jest także dokładne zapoznanie się z ofertą konkurencji.

    Kolejnym krokiem powinno być znalezienie dostawców. Dzięki temu będzie można już pobieżnie ocenić, na jakie ceny możemy sobie w naszym sklepie pozwolić. Na tym etapie może się bowiem okazać, że nie mamy możliwości wybicia się ceną, dlatego musimy szukać innych sposobów na wyróżnienie się. To wszystko warto przemyśleć przed formalnym założeniem sklepu, a przede wszystkim- zainwestowaniem w niego żywej gotówki. Należy po prostu na wstępie wypisać wszelkie koszty stałe prowadzenia sklepu (ZUS, podatek, koszty oprogramowania). To pozwoli na proste wyliczenie ile i po jakiej cenie musimy sprzedać produktów, aby pokryć wszelkie koszty. Już na tym etapie będziemy mogli ocenić ryzyko takiej inwestycji. Dowiemy się także, na jaką marżę możemy sobie pozwolić i czy nie zawyży ona ceny jednostkowej produktu.

    Właśnie określenie ceny może być najbardziej problematyczne. Jeśli będziemy zbyt skromni, możemy na tym stracić, bo nawet wysoka sprzedaż bardzo tanich produktów, nie pozwoli na opłacenie rachunków. Z kolei cena wyższa od konkurencji nie przyciągnie do naszego sklepu żadnych klientów.

    Samo założenie sklepu internetowego nie jest zbyt trudne i nie wymaga większych nakładów finansowych. Niezbędne jednak będzie założenie działalności gospodarczej. Konieczne będzie założenie firmowego konta bankowego, a także wybór sposobu rozliczania podatku. Dopiero po załatwieniu tych wszystkich formalności, otrzymaniu NIP-u i REGON-u będzie można sprzedawać swoje produkty.

    Do prowadzenia sklepu internetowego niezbędne będzie ponadto odpowiednie oprogramowanie. Obecnie nawet osoba, która praktycznie nie ma większej wiedzy z zakresu informatyki, może sobie z tym świetnie poradzić poprzez kupienie gotowego oprogramowania wraz z jego obsługą i utrzymaniem. Jest to rozwiązanie najwygodniejsze, ponieważ znacznie zmniejsza ilość obowiązków przedsiębiorcy. Obsługą techniczną zajmuje się sztab profesjonalistów, podczas gdy właściciel może poświęcić czas na marketing i kontakt z klientami/dostawcami.

    Potrzebna będzie także domena, czyli adres naszego sklepu, a zatem także jego nazwa. Powinna być łatwa do zapamiętania, jak i kojarząca się z asortymentem. Wybór domeny na pewno nie będzie łatwy. Warto jednak poświęcić nieco czasu na jej przemyślenie.

    Prowadząc sklep internetowy, należy pamiętać o wielu sprawach, na które nasi klienci będą szczególnie zwracać uwagę:

    1. Obsługa- musi być profesjonalna. Kontakt powinien być jak najlepszy. Nie może zdarzać się tak, że klient będzie czekał wiele dni na odpowiedź na maila.

    2. Zwroty- trzeba bardzo jasno i czytelnie określić ich zasady.

    3. Czas wysyłki- teraz niektóre sklepy oferują wysyłkę nawet tego samego dnia. Najlepiej, jeśli nastąpi ona 24 godziny po zaksięgowaniu płatności.

    4. Cena wysyłki- warto podpisać jak najkorzystniejszą umowę z firmą kurierską.

    5. Grafika sklepu- strona musi wyglądać estetycznie. Powinna być także zaprojektowana z myślą o założonej grupie docelowej. Na początku prowadzenia sklepu w zupełności wystarczą gotowe szablony. Później jednak warto pomyśleć o czymś indywidualnie dopasowanym.

    6. Rabaty, promocje- to świetny sposób na to, aby przyciągnąć klienta na dłużej. 10 procent rabatu na następne zakupy na pewno zachęci go do powrotu.

    Prowadzenie własnego sklepu internetowego posiada wiele zalet:

    1. może pozwolić na znaczne zwiększenie dochodów,

    2. nie wymaga większych nakładów finansowych,

    3. nie ponosimy zbyt dużego ryzyka finansowego, a na pewno nie takiego, jak w przypadku sklepu stacjonarnego,

    4. koszty są znacznie mniejsze- odpada opłacanie czynszu, rachunków za prąd itd.,

    5. pozwala na niezależność,

    6. oszczędza czas obsługi klienta.

    To jednak interes niepozbawiony wad:

    1. przynajmniej na początku może wiązać się ze znacznym zwiększenie liczby godzin pracy,

    2. trzeba się przyzwyczaić do tego, że klienci będą pisać o najróżniejszych porach i będą wymagać odpowiedzi natychmiast,

    3. zyski nie przyjdą od razu, należy się liczyć z tym, że na początku raczej będziemy wychodzić na zero,

    4. wymaga samodyscypliny i świetnej organizacji swojego czasu, o ile nie chcemy zaniedbywać obsługi klienta.

    e-commerce-402822_960_720

    4 Responses to Jak założyć sklep internetowy?

    • Zawsze można skorzystać z gotowych rozwiązań 🙂

      • Oczywiście że można. Jedyny problem to finanse. Czy stać nas na taki wydatek. A i tak sporo pracy własnej trzeba w to włożyć.

    • Teraz postawienie sklepu nie wymaga aż tak dużych nakładów pracy jak kiedyś. Teraz najgorzej to dotrzeć do klienta 🙂

    • Każdej osobie, która zamierza otworzyć sklep w internecie odradzam wszelki usługi typu SaaS czyli wynajem oprogramowania wraz z hostingiem. Z punktu widzenia ekonomii lepiej kupić samodzielną licencję i postawić sklep na swoim hostingu. Można skorzystać z usług kogoś kto się na tym zna. Zaletą jest niższy koszt (zakup licencji zwraca się po kilku miesiącach) oraz pełna niezależność. Dodatkowo nie wiemy jak nasze dane są przetwarzane i jak wykorzystywane.

    Statystyki
    Dzisiejsze odwiedziny: _