• Polecana książka
    • książka Bogać się, kiedy śpisz (Wersja audio (Audio CD))
    • książka Inteligentne oszczędzanie (Wersja elektroniczna (PDF))
    • książka Inteligentne oszczędzanie (Wersja drukowana)
    • książka Finansowy spokój (Wersja elektroniczna (PDF))
  • Koszty prowadzenia sklepu internetowego

    Prowadzenie sklepu internetowego generuje o wiele mniej kosztów niż ma to miejsce w przypadku sklepu stacjonarnego. Różnicę widać szczególnie na samym początku działalności, kiedy zwykle pracujemy sami i zajmujemy się wszystkim, a więc oszczędzamy na wynagrodzeniu pracownika kosztem naszego czasu. Nie oznacza to jednak, że tych kosztów nie ma w ogóle. Aby nasz sklep zaistniał, aby został zauważony, musimy w niego nieco zainwestować.

    Koszty można podzielić na jednorazowe i stałe.

    Koszty jednorazowe to koszty założenia sklepu internetowego. Zależne są od naszych możliwości finansowych, założeń i planów. Założenie sklepu internetowego wymaga oprogramowania, domeny, certyfikatów. Mamy kilka dróg. Możemy samodzielnie wykupić hosting i postawić na darmowe oprogramowanie, jakich zresztą wiele. To znacznie ograniczy koszty, ale nie zawsze się sprawdza. Jeśli nasz sklep ma być niewielki, a my mamy jako takie pojęcie o informatyce lub też mamy znajomego, które takowe posiada, to powinniśmy sobie poradzić z obsługą sklepu. Jeśli jednak sklep będzie większy, a nasza wiedza proporcjonalnie mniejsza, to w wielu kwestiach będziemy musieli zdawać się na pomoc fachowca. To z kolei kosztuje. Nie jest tak, że prowadzenie sklepu na darmowym oprogramowaniu jest bezpłatne.

    Inną drogą może być wykupienie gotowego już oprogramowania, miejsca na serwerze i adresu sklepu. To koszt rzędu kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Ogromnym plusem takiego rozwiązania jest wygoda. Mamy więcej czasu na handel i nie musimy się martwić sprawami technicznymi. Mamy także stałą opłatę, czego nie może zapewnić przedstawione powyżej rozwiązanie. Z drugiej jednak strony jesteśmy całkowicie zdani na dostawcę. Nie mamy wpływu na oprogramowanie i w zasadzie na nic.

    Koszty jednorazowe to ponadto: projekt logo, pieczątki, napisanie regulaminu (choć można znaleźć sprawdzające się na samym początku działalności gotowce), koszty umieszczenia produktów w sklepie, a także zakup towaru.

    Trudno jednoznacznie powiedzieć, jaki jest jednorazowy koszt stworzenia sklepu internetowego. Przy ogromnym wkładzie własnym może to być kilkaset złotych, o ile sklep nie będzie zbyt duży. Może to być jednak równie dobrze nawet 10 tys. zł. Pociechę może stanowić fakt, iż później będzie nieco lepiej.

    Kosztów stałych jest kilka i także są zależne od wielkości sklepu.

    Ominąć się nie da na pewno ZUS-u. Tzw. „mały ZUS” wynosi 465,28 zł, normalny już 1121,52 zł.

    Koszty obsługi księgowej bywają różne. W przypadku małego sklepu może to być 50 zł miesięcznie.

    Jeśli będziemy wystawiali nasze produkty na Allegro, należy doliczyć także prowizje.

    Stałym kosztem będą także materiały biurowe, koperty, telefon z abonamentem.

    Żaden sklep, ani internetowy, ani stacjonarny nie może funkcjonować bez reklamy. Warto przez pierwsze miesiące prowadzenia sklepu zainwestować w reklamę nieco więcej środków. To na pewno zaprocentuje. Koszt reklamy w internecie może wynieść około 400 zł miesięcznie.

    Bardzo ważną kwestią jest lokal. Wiele osób decyduje się na prowadzenie działalności z domu. Wtedy wystarczy zgłosić główny adres prowadzenia działalności gospodarczej we wpisie do CEIDG. Jeśli lokal należy do nas, niezbędny będzie tytuł prawny. Jeśli natomiast jest lokal wynajmowany, to konieczna będzie zgoda właściciela.

    Nie każdy sklep można prowadzić w domu. Jeśli asortymentem będzie drobna biżuteria, to spokojnie można się zmieścić z takim „magazynem” w jednym pokoju. Inaczej będzie natomiast wyglądała sytuacja z większymi sprzętami. Wówczas niezbędne wynajęcie lokalu, co generuje kolejny koszt.

    Należy pamiętać o zgłoszeniu do urzędu miasta faktu prowadzenia działalności w domu. Wtedy bowiem obowiązuje wyższy podatek od ruchomości. Tacy przedsiębiorcy niestety spotykają się z większą liczba formalności w urzędach. Chcąc rozliczyć koszty, należy bowiem ustalić, jaki procent metrażu lokalu zajmuje ten pokój, w którym prowadzi się działalność. Następnie dzieli się takie opłaty jak czynsz, prąd, opłata za wynajem, ogrzewanie na odpowiednie części.

    Kiedy sklep nieco się rozrośnie, niezbędne będzie ponadto wynajęcie pracownika, któremu także trzeba będzie zapłacić odpowiednie wynagrodzenie.

    Przedsiębiorcy szukają wielu sposobów na maksymalne ograniczenie kosztów prowadzenia sklepu internetowego. Bardzo wiele osób decyduje się przede wszystkim na robienie jak najwięcej samodzielnie. Do pewnego momentu to działa i jest jak najbardziej wskazane. Warto jednak kiedyś wyhamować, bo zakładamy własną działalność nie po to, aby spędzić w niej resztę życia, ale po to, żeby z tego życia trochę jednak korzystać. Poza tym często większą oszczędnością jest jednorazowe wynajęcie profesjonalisty, który zrobi wszystko „raz a porządnie”.

    Bardzo ciekawym i popularnym sposobem, który pozwoli na zaoszczędzenie kosztów magazynowania, jest dropshipping. To bardzo ciekawy i dość prosty system. Po naszej stronie jest założenie sklepu, dobre go wypozycjonowanie, reklama, kontakt z klientami. Po stronie hurtowni, z którą podpisaliśmy umowę, jest wysłanie towaru do klienta, a wcześniej jego magazynowanie. Wszystko przebiega automatycznie i bardzo szybko. Hurtownie mają codziennie aktualizowany stan magazynowy. Dostarczają nam profesjonalne zdjęcia produktów. My je mamy jedynie wstawić do sklepu. Za towar płacimy, dopiero kiedy klient wpłaci za niego pieniądze.

    Dropshipping jest bardzo wygodny, znacznie obniża koszty magazynowania. Jego wadą jest natomiast to, że my, jako właściciele sklepu nie mamy praktycznie żadnego kontaktu z produktem. W większości nie zobaczymy go nawet na własne oczy. Przez to czasem nie będziemy umieć odpowiedzieć na niekiedy bardzo szczegółowe i dziwne pytania klientów.

    Założenie własnego sklepu internetowego możemy być bardzo dobrym pomysłem na własny biznes. Generuje o wiele mniejsze koszty niż tradycyjny sklep, co nie oznacza, że nie generuje ich wcale. W większości jednak koszty te mogą się zwrócić już po niedługim czasie.

    shopping-1020025_960_720

    5 Responses to Koszty prowadzenia sklepu internetowego

    • bardzo rzeczowy i ciekawy wpis, zastanawiam się właśnie nad otworzeniem takiego sklepu internetowego, dzięki 🙂

    • Jestem studentem informatyki, więc jako takie pojęcie mam, do tego zawsze mogę liczyć na pomoc wykładowców i znajomych. Logo i wszystkie inne graficzne elementy potrafię zaprojektować sam. Czy myślisz, że zwykły młody student poradzi sobie z założeniem i prowadzeniem małego sklepu internetowego na zasadzie dropshippingu?

      • Myślę, że dasz radę. Oczywiście na początku będzie bardzo dużo pracy, dużo konfigurowania dodatkowych rzeczy, sprawdzania, poprawiania ale później powinno być z górki.
        Życzę powodzenia.

      • Wystarczy duzo czytać i wziąć się ostro do pracy 🙂

    • Dropshipping brzmi bardzo ciekawie. Myślę, że to dobre wyjście, przynajmniej na początek. Możemy zająć się w tym czasie wypromowaniem sklepu, a później, po zdobyciu klientów i osiągnięciu większych zysków zainwestować we własny magazyn itp 🙂

    Statystyki
    Dzisiejsze odwiedziny: _